Neveles-Oktatas

Könyvtár

Ez itt egy leírás a könyvtárról

Fejlesztés

Hogyan előzzük meg a tanulási problémákat?

Forrás: http://www.tanulasmodszertan.hu/hogyan-elozzuk-meg-a-tanulasi-problemakat (2013. 11.25)

A legtöbb szülő ma már érzi, mennyire fontos, hogy gyermeke jól vegye az iskolai akadályokat, olyan ismeretekre, készségekre tegyen szert, amelyek később a munkaerő piacon jól értékesíthetők. A gyerek a környezetéből érkező ingerek hatására fejlődik. De mostanában mind kevesebb éri a gyerekeket ezekből a létfontosságú ingerekből. Már az egészen kicsi gyerekek is sokat ülnek a televízió előtt, és kevesebben futkároznak látszólag "céltalanul". Végeredményben a korábbinál kevesebb alkalma van a gyerekeknek futni, mászni, kapaszkodni, ugrani, függeszkedni, és ez megmutatkozik az úgynevezett finom-motoros képességek lassabb fejlődésében.

Kedvezőtlen változás megy végbe a beszéd, és később az olvasás megtanulásához nélkülözhetetlen nyelvi ingerek terén is. Nemcsak a felnőttek olvasnak sokkal kevesebbet, mint akár egy-két évtizeddel ezelőtt, a gyerekeknek történő felolvasás is kiment a divatból. Pedig a tanulási zavarok megelőzésének egyik legfontosabb eleme a felolvasás. Az esti lefekvés előtti felolvasás a gyermek fejlesztését szolgálja, emellett nyugodtabbá teszi az elalvás előtti időszakot.

A felolvasásnak nagyon sokrétű a hatása. Gyorsan gyarapszik a gyerek szókincse, és a beszélt nyelv mellé észrevétlenül megtanulja az irodalmi nyelvet is. A felolvasás másik fontos hatása, hogy a gyerek hallás alapján követi az eseményeket, saját képeket alakít ki a történet minden egyes eleméhez. A sorba rendezés képessége és a saját képzet kialakítása elengedhetetlen ahhoz, hogy később megtanuljon olvasni.

Az éppen elsajátított olvasási tudás ugyanis nem elegendő ahhoz, hogy kedvet csináljon a rendszeres, önálló olvasáshoz. Érdemes ezért legalább addig folytatni a felolvasásokat, amíg a gyerek már szívesen olvas rövidebb regényeket is.

A tanulási zavarok megelőzésében a másik kulcsfontosságú feladat a sokrétű mozgás-fejlesztés. A kisgyerek ruházata legyen minél könnyebb, réteges. Másszon minél többet padra, székre, fára és mászókára. A térbeli viszonyok megismerésére is a mozgás a legalkalmasabb. A koncentrációs képességet is növelik az egyensúly-gyakorlatok. Az a gyerek, amelyiket túlságosan védenek a szülei, ügyetlenebb marad, és esetleg tanulási problémái is lehetnek a hiányos testkép, és fejletlen érzékelése képességei miatt. Az egyensúly-gyakorlatokon kívül igen hasznos mindenféle mozgás, forgás, a különböző sportok.

Sajnos manapság kimutathatóan kevesebbet játszanak a gyerekek, mint akár egy évtizeddel ezelőtt. Pedig a társas és kártyajátékok - amellett, hogy nagy élvezetet jelentenek - a szociális készségeket, a logikát is fejlesztik, javítják a kezek finom mozgását, és ezzel közvetve

További cikkek a témában:

 

https://www.facebook.com/tanulasmodszertan.hu

http://www.abcakademia.hu/jatekgyujtemeny.html#tipp

Egésznapos iskola

Egésznapos oktatás 1-4. osztály

A Sárszentmiklósi Általános Iskolában 1974-től kísérleti jelleggel indult az egész napos oktatás. A programot Marth Béla pedagógus tervei szerint alakítottuk ki. A kezdetekkor választható volt a szülők számára elsőben az iskolaotthonos osztály, amely 4. évfolyamig felmenő rendszerben működött. A tapasztalatok és az igények alapján később mintegy húsz éven keresztül az 1-3. évfolyamok valamennyi osztályában iskolaotthonos rendszer szerint folyt a tanítás. A 2007-es tanévtől ezt ki tudtuk terjeszteni, így jelenleg az 1-4. osztályok egésznapos oktatási formában indulnak.

Az iskolakezdés jelentős változás, az alapozó szakasz az általános iskolában meghatározó a gyermek számára. Az egésznapos oktatás egységes keretbe foglalja a tanulók egyéni képességeihez igazodó fejlesztés teljes folyamatát, biztosítva a tanulóknak a pihenés, kikapcsolódás, a szórakozás és a testmozgás lehetőségét.

Az egésznapos oktatás során a tanulók életkori sajátosságait, teherbírását is figyelembe véve, a nap egészére 755 – 1615 között elosztva váltják egymást a tanítási órák, a tanulási képességekhez igazított tanórákra való felkészülés, a pihenést szolgáló szabadidős programok.

Két tanító dolgozik a gyerekekkel, megosztva egymás között a tantárgyakat Az egész nap során fontos, hogy a gyermek életében rendszer legyen, hiszen a rendszeresen ismétlődő tevékenységekhez, programokhoz könnyebben tud alkalmazkodni. Az étkezésnél, napi teendőknél a kulturált szabályok, szokások, illemtudó viselkedés kialakítása a feladat.

Az iskolaotthon közösségteremtő erejével kiegészíti a család szocializációs szerepét. A szociális kompetenciák fejlesztését a kompetencia alapú „C” típusú programcsomag megvalósításával oldjuk meg. Ennek tartalmai: Az én dimenziói, Az én és a másik, Az én és a világ. Az alkalmazott munkaformák: kooperatív tanulásszervezés

A tanórai és tanórán kívüli foglalkozások beosztása rugalmasan kezelhető keret, mely a gyermekek testi-lelki terhelhetőségétől függően lazítható. A reggel beszélgető körrel kezdődik, ahol mesélhetnek magukról. A tanítási órák 45 percesek, ezt az időtartamot fokozatosan kívánjuk elérni. Mivel a 6-7 éves gyermekek tartós figyelme 20-25 perc, az órák kezdetben rövidebbek, s hosszabbak a szünetek. Körülbelül egy hónap elteltével elérjük a 45 percet, de időnként mozgásos lazító játékot iktatunk be.

Az önálló tanulás részben délelőtt, részben délután történik. Az eltérő tanulási tempó miatt ebben az esetben a differenciált feladat adásával lehet az összhangot megteremteni. A délelőtti és a délutáni időszakban is rendszeresen van szabadidő, mely a kikapcsolódást, a tanóra fegyelméből való oldást teszi lehetővé. A szabadidő eltöltésének lehetőségei: levegőn való mozgás, szakkörök, könyvtárlátogatás, játék, kézműves foglalkozás, zene- és művészeti iskola.

Az „egésznapos” nagymértékben megkönnyíti mind a gyermek, mind a szülő mindennapjait. Elkerülhető az igen megterhelő mindennapos táskacipelés. Egyenletesebb terhelést biztosítva, a gyermek az iskolában – tanítói segítséggel – tanul meg tanulni. A házi feladatokat az adott tantárgyból a tárgyat tanító pedagógussal készítik el a gyerekek. Így ő nemcsak tanít, hanem segíti is az órára való felkészülést is. Ez nagyon sok előnnyel jár, hisz a tanító azonnali visszajelzést kap az elsajátítás mértékéről, az esetleges hibákról, és ezek alapján azonnal korrigálhat.

Mindkét tanító látja a gyermeket az irányított és az önálló tanulás folyamatában. Az egész napos iskolában lehetőség van arra, hogy „ráhangolódással” kezdődjön a tanítás. Nagy segítség ez a nap további részében, hisz a gyerekek „kibeszélhetik” magukból, amit szeretnének, s egy közös reggeli után kezdődhet a „komoly” tanulás.

A tanulás tanítását- mivel nem képez külön tantárgyat- heti egy délutánon beiktattuk az órarendünkbe. Bízunk abban, hogy segíti a munkánkat és eredménye, ha nem is rögtön, de a távlatokban (negyedik évfolyam végére) mérhető. A gondolkodás és tanulásfejlesztés program kifejezetten a gyerekek gondolkodási, tanulási, és szociális kompetenciáit kívánja komplex módon, cselekvéses, kooperatív módszerekkel, modern tanulásszervezési eljárásokkal fejleszteni. Ezt a helyi tantervünkbe is beépítettük. A cél, hogy a gyerekek képessé váljanak az önálló ismeretszerzésre, szövegfeldolgozásra, lényegkiemelésre, vázlatírásra.

 

Egész napos foglalkoztatás az 5-8. évfolyam

A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a továbbiakban: Nkt.) értelmében a 2013. szeptember 1-jével kezdődő új tanévben került bevezetésre az általános iskolákban a 16 óráig tartó oktatásszervezési mód.

Ennek jogszabályi alapja az Nkt 27. (2) bekezdése, amelynek értelmében az általános iskolában a nevelés-oktatást a délelőtti és délutáni tanítási időszakban olyan módon kell megszervezni, hogy a foglalkozások az általános iskolákban legalább tizenhat óráig tartsanak. Az Nkt. 46. § (1) bekezdése a tanuló kötelezettségévé is teszi, hogy részt vegyen a kötelező és a választott, továbbá általános iskolában a tizenhat óráig tartó egyéb foglalkozásokon.

A tizenhat óra előtt megszervezett egyéb foglalkozás alóli felmentésre vonatkozó előírást tartalmaz az Nkt. 55. § (1) bekezdése is. E szerint az iskolában – kivéve, ha az intézmény egész napos iskolaként működik – az igazgató a tanulót a szülő kérelmére felmentheti – az általános iskolában tizenhat óra előtt megszervezett egyéb foglalkozás alól.

Az általános iskolában a tizenhat óra előtt megszervezett egyéb foglalkozás alóli felmentéshez kapcsolódóan szeretnénk ismételten felhívni a figyelmet arra, hogy a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény szerint a rendőrségnek intézkedési joga van arra, hogy tanítási napon azokat a 14. életévüket még be nem töltött tanulókat, akik nagykorú személy kísérete nélkül, vagy hitelt érdemlő igazolás nélkül vannak távol a nevelési-oktatási intézményből a rendőr az intézmény vezetőjéhez kísérheti.

Osztályok

Tantermek, osztályok, osztályfőnökök és helyetteseik 2023/2024

 

Osztály Terem Létszám    
1.A 21 29 Sipiczki Vivien Kozula Bianka
1.B 25 29 Simon Anna Takács-Kovács Ágnes Éva
2.A 13 25 Kovácsné Rehák Judit Horváthné Sohár Eszter
2.B 16 25 Szabóné Molnár Melinda Kummerné Salgóvári Ágnes
3.A 11 20 Borbély-Farkas Katalin Mónika Kristófné Juhász Ildikó
3.B 12 23 Izsóné Iványi Anita Palatinus Pálma
3.C 22 21 Kipilla-Zámbó Zsuzsanna Szalai-Rigó Fanni Helga
4.A 23 25 Ács Erika Papp János Gyuláné
4.B 24 25 Németh Mária  
4.C 4 25 Kisné Paczona Ildikó Jobban Henrietta
5.A 1 17 Kaszás Anita Kovács Zoltán
5.B 05 14 Horváth-Márkus Andrea Balázs Sándorné
6.A 2 23 Szabó Gábor Dr. Thipphavonené Csamangó Éva
6.B 3 23 Kovacs Cristian Vakler Anna
7.A 01 22 Borosné Ashbóth Ilona Körmendi János
7.B 02 27 Zelmanné Varga Zsuzsanna Balogné Veres Csilla
8.A 06 25 Albrecht Edina Huszárné Lukács Mária
8.B 04 26 Rozgonyi Erika Téglás Anita