Neveles-Oktatas
Neveles-Oktatas
Könyvtár
Ez itt egy leírás a könyvtárról
Fejlesztés
Hogyan előzzük meg a tanulási problémákat?
Forrás: http://www.tanulasmodszertan.hu/hogyan-elozzuk-meg-a-tanulasi-problemakat (2013. 11.25)
A legtöbb szülő ma már érzi, mennyire fontos, hogy gyermeke jól vegye az iskolai akadályokat, olyan ismeretekre, készségekre tegyen szert, amelyek később a munkaerő piacon jól értékesíthetők. A gyerek a környezetéből érkező ingerek hatására fejlődik. De mostanában mind kevesebb éri a gyerekeket ezekből a létfontosságú ingerekből. Már az egészen kicsi gyerekek is sokat ülnek a televízió előtt, és kevesebben futkároznak látszólag "céltalanul". Végeredményben a korábbinál kevesebb alkalma van a gyerekeknek futni, mászni, kapaszkodni, ugrani, függeszkedni, és ez megmutatkozik az úgynevezett finom-motoros képességek lassabb fejlődésében.
Kedvezőtlen változás megy végbe a beszéd, és később az olvasás megtanulásához nélkülözhetetlen nyelvi ingerek terén is. Nemcsak a felnőttek olvasnak sokkal kevesebbet, mint akár egy-két évtizeddel ezelőtt, a gyerekeknek történő felolvasás is kiment a divatból. Pedig a tanulási zavarok megelőzésének egyik legfontosabb eleme a felolvasás. Az esti lefekvés előtti felolvasás a gyermek fejlesztését szolgálja, emellett nyugodtabbá teszi az elalvás előtti időszakot.
A felolvasásnak nagyon sokrétű a hatása. Gyorsan gyarapszik a gyerek szókincse, és a beszélt nyelv mellé észrevétlenül megtanulja az irodalmi nyelvet is. A felolvasás másik fontos hatása, hogy a gyerek hallás alapján követi az eseményeket, saját képeket alakít ki a történet minden egyes eleméhez. A sorba rendezés képessége és a saját képzet kialakítása elengedhetetlen ahhoz, hogy később megtanuljon olvasni.
Az éppen elsajátított olvasási tudás ugyanis nem elegendő ahhoz, hogy kedvet csináljon a rendszeres, önálló olvasáshoz. Érdemes ezért legalább addig folytatni a felolvasásokat, amíg a gyerek már szívesen olvas rövidebb regényeket is.
A tanulási zavarok megelőzésében a másik kulcsfontosságú feladat a sokrétű mozgás-fejlesztés. A kisgyerek ruházata legyen minél könnyebb, réteges. Másszon minél többet padra, székre, fára és mászókára. A térbeli viszonyok megismerésére is a mozgás a legalkalmasabb. A koncentrációs képességet is növelik az egyensúly-gyakorlatok. Az a gyerek, amelyiket túlságosan védenek a szülei, ügyetlenebb marad, és esetleg tanulási problémái is lehetnek a hiányos testkép, és fejletlen érzékelése képességei miatt. Az egyensúly-gyakorlatokon kívül igen hasznos mindenféle mozgás, forgás, a különböző sportok.
Sajnos manapság kimutathatóan kevesebbet játszanak a gyerekek, mint akár egy évtizeddel ezelőtt. Pedig a társas és kártyajátékok - amellett, hogy nagy élvezetet jelentenek - a szociális készségeket, a logikát is fejlesztik, javítják a kezek finom mozgását, és ezzel közvetve
További cikkek a témában:
Egésznapos iskola
Egésznapos oktatás 1-4. osztály
A Sárszentmiklósi Általános Iskolában 1974-től kísérleti jelleggel indult az egész napos oktatás. A programot Marth Béla pedagógus tervei szerint alakítottuk ki. A kezdetekkor választható volt a szülők számára elsőben az iskolaotthonos osztály, amely 4. évfolyamig felmenő rendszerben működött. A tapasztalatok és az igények alapján később mintegy húsz éven keresztül az 1-3. évfolyamok valamennyi osztályában iskolaotthonos rendszer szerint folyt a tanítás. A 2007-es tanévtől ezt ki tudtuk terjeszteni, így jelenleg az 1-4. osztályok egésznapos oktatási formában indulnak.
Az iskolakezdés jelentős változás, az alapozó szakasz az általános iskolában meghatározó a gyermek számára. Az egésznapos oktatás egységes keretbe foglalja a tanulók egyéni képességeihez igazodó fejlesztés teljes folyamatát, biztosítva a tanulóknak a pihenés, kikapcsolódás, a szórakozás és a testmozgás lehetőségét.
Az egésznapos oktatás során a tanulók életkori sajátosságait, teherbírását is figyelembe véve, a nap egészére 755 – 1615 között elosztva váltják egymást a tanítási órák, a tanulási képességekhez igazított tanórákra való felkészülés, a pihenést szolgáló szabadidős programok.
Két tanító dolgozik a gyerekekkel, megosztva egymás között a tantárgyakat Az egész nap során fontos, hogy a gyermek életében rendszer legyen, hiszen a rendszeresen ismétlődő tevékenységekhez, programokhoz könnyebben tud alkalmazkodni. Az étkezésnél, napi teendőknél a kulturált szabályok, szokások, illemtudó viselkedés kialakítása a feladat.
Az iskolaotthon közösségteremtő erejével kiegészíti a család szocializációs szerepét. A szociális kompetenciák fejlesztését a kompetencia alapú „C” típusú programcsomag megvalósításával oldjuk meg. Ennek tartalmai: Az én dimenziói, Az én és a másik, Az én és a világ. Az alkalmazott munkaformák: kooperatív tanulásszervezés
A tanórai és tanórán kívüli foglalkozások beosztása rugalmasan kezelhető keret, mely a gyermekek testi-lelki terhelhetőségétől függően lazítható. A reggel beszélgető körrel kezdődik, ahol mesélhetnek magukról. A tanítási órák 45 percesek, ezt az időtartamot fokozatosan kívánjuk elérni. Mivel a 6-7 éves gyermekek tartós figyelme 20-25 perc, az órák kezdetben rövidebbek, s hosszabbak a szünetek. Körülbelül egy hónap elteltével elérjük a 45 percet, de időnként mozgásos lazító játékot iktatunk be.
Az önálló tanulás részben délelőtt, részben délután történik. Az eltérő tanulási tempó miatt ebben az esetben a differenciált feladat adásával lehet az összhangot megteremteni. A délelőtti és a délutáni időszakban is rendszeresen van szabadidő, mely a kikapcsolódást, a tanóra fegyelméből való oldást teszi lehetővé. A szabadidő eltöltésének lehetőségei: levegőn való mozgás, szakkörök, könyvtárlátogatás, játék, kézműves foglalkozás, zene- és művészeti iskola.
Az „egésznapos” nagymértékben megkönnyíti mind a gyermek, mind a szülő mindennapjait. Elkerülhető az igen megterhelő mindennapos táskacipelés. Egyenletesebb terhelést biztosítva, a gyermek az iskolában – tanítói segítséggel – tanul meg tanulni. A házi feladatokat az adott tantárgyból a tárgyat tanító pedagógussal készítik el a gyerekek. Így ő nemcsak tanít, hanem segíti is az órára való felkészülést is. Ez nagyon sok előnnyel jár, hisz a tanító azonnali visszajelzést kap az elsajátítás mértékéről, az esetleges hibákról, és ezek alapján azonnal korrigálhat.
Mindkét tanító látja a gyermeket az irányított és az önálló tanulás folyamatában. Az egész napos iskolában lehetőség van arra, hogy „ráhangolódással” kezdődjön a tanítás. Nagy segítség ez a nap további részében, hisz a gyerekek „kibeszélhetik” magukból, amit szeretnének, s egy közös reggeli után kezdődhet a „komoly” tanulás.
A tanulás tanítását- mivel nem képez külön tantárgyat- heti egy délutánon beiktattuk az órarendünkbe. Bízunk abban, hogy segíti a munkánkat és eredménye, ha nem is rögtön, de a távlatokban (negyedik évfolyam végére) mérhető. A gondolkodás és tanulásfejlesztés program kifejezetten a gyerekek gondolkodási, tanulási, és szociális kompetenciáit kívánja komplex módon, cselekvéses, kooperatív módszerekkel, modern tanulásszervezési eljárásokkal fejleszteni. Ezt a helyi tantervünkbe is beépítettük. A cél, hogy a gyerekek képessé váljanak az önálló ismeretszerzésre, szövegfeldolgozásra, lényegkiemelésre, vázlatírásra.
Egész napos foglalkoztatás az 5-8. évfolyam
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a továbbiakban: Nkt.) értelmében a 2013. szeptember 1-jével kezdődő új tanévben került bevezetésre az általános iskolákban a 16 óráig tartó oktatásszervezési mód.
Ennek jogszabályi alapja az Nkt 27. (2) bekezdése, amelynek értelmében az általános iskolában a nevelés-oktatást a délelőtti és délutáni tanítási időszakban olyan módon kell megszervezni, hogy a foglalkozások az általános iskolákban legalább tizenhat óráig tartsanak. Az Nkt. 46. § (1) bekezdése a tanuló kötelezettségévé is teszi, hogy részt vegyen a kötelező és a választott, továbbá általános iskolában a tizenhat óráig tartó egyéb foglalkozásokon.
A tizenhat óra előtt megszervezett egyéb foglalkozás alóli felmentésre vonatkozó előírást tartalmaz az Nkt. 55. § (1) bekezdése is. E szerint az iskolában – kivéve, ha az intézmény egész napos iskolaként működik – az igazgató a tanulót a szülő kérelmére felmentheti – az általános iskolában tizenhat óra előtt megszervezett egyéb foglalkozás alól.
Az általános iskolában a tizenhat óra előtt megszervezett egyéb foglalkozás alóli felmentéshez kapcsolódóan szeretnénk ismételten felhívni a figyelmet arra, hogy a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény szerint a rendőrségnek intézkedési joga van arra, hogy tanítási napon azokat a 14. életévüket még be nem töltött tanulókat, akik nagykorú személy kísérete nélkül, vagy hitelt érdemlő igazolás nélkül vannak távol a nevelési-oktatási intézményből a rendőr az intézmény vezetőjéhez kísérheti.
Osztályok
Tantermek, osztályok, osztályfőnökök és helyetteseik 2023/2024
Osztály | Terem | Létszám | ||
1.A | 21 | 29 | Sipiczki Vivien | Kozula Bianka |
1.B | 25 | 29 | Simon Anna | Takács-Kovács Ágnes Éva |
2.A | 13 | 25 | Kovácsné Rehák Judit | Horváthné Sohár Eszter |
2.B | 16 | 25 | Szabóné Molnár Melinda | Kummerné Salgóvári Ágnes |
3.A | 11 | 20 | Borbély-Farkas Katalin Mónika | Kristófné Juhász Ildikó |
3.B | 12 | 23 | Izsóné Iványi Anita | Palatinus Pálma |
3.C | 22 | 21 | Kipilla-Zámbó Zsuzsanna | Szalai-Rigó Fanni Helga |
4.A | 23 | 25 | Ács Erika | Papp János Gyuláné |
4.B | 24 | 25 | Németh Mária | |
4.C | 4 | 25 | Kisné Paczona Ildikó | Jobban Henrietta |
5.A | 1 | 17 | Kaszás Anita | Kovács Zoltán |
5.B | 05 | 14 | Horváth-Márkus Andrea | Balázs Sándorné |
6.A | 2 | 23 | Szabó Gábor | Dr. Thipphavonené Csamangó Éva |
6.B | 3 | 23 | Kovacs Cristian | Vakler Anna |
7.A | 01 | 22 | Borosné Ashbóth Ilona | Körmendi János |
7.B | 02 | 27 | Zelmanné Varga Zsuzsanna | Balogné Veres Csilla |
8.A | 06 | 25 | Albrecht Edina | Huszárné Lukács Mária |
8.B | 04 | 26 | Rozgonyi Erika | Téglás Anita |